We zien, we horen, we lezen, we wisselen uit,
en we raken verdwaald.

I spy, I spy a little lie ontstond in reactie op de groeiende frustraties omtrent de toegang tot informatie, en de evaluatie van kennis. Recente gebeurtenissen zoals het Brexit referendum; ondemocratische constitutionele referendums in Polen en Turkije; de presidentiële verkiezing van Donald Trump (wat leidde tot het wijdverspreide gebruik van de term “fake news”); evenals de chaotische reacties op de Catalaanse strijd voor onafhankelijkheid, creëren politieke onrust en zaaien verwarring in het steeds meer gepolariseerde Westen. Is het überhaupt nog  mogelijk om de waarheid te beschermen in onze hedendaagse democratische samenleving? Hebben we die zekerheid zelfs ooit gehad?

Door na te gaan welke instrumenten nu net onze communicatie faciliteren, werpen de werken in de tentoonstelling vragen op over hoe informatie en kennis vandaag de dag uitgewisseld worden. In dit tijdperk van digitalisering, virtualisering en hyper-informatie, bestaat realiteit op niveaus die onze onmiddellijke perceptie lijken te overstijgen. Cyberspace of hetgeen men de “virtuele wereld” noemt, wordt gekenmerkt door een onafgebroken stroom aan informatie die ons denkbeeld vormgeeft en collectieve kennis genereert. Online gemeenschappen creëren, bepalen en evalueren zelf de content om de kwaliteit te bewaren. Maar kunnen we onszelf effectief beschermen van echo-chambers, filter bubbles, verborgen politieke propaganda en vals nieuws in dit zelfregulerend systeem?

In I spy, I spy a little lie participeren afgestudeerde kunstenaars van Duitsland, Nederland en België, namelijk Henry Andersen (KASK Gent), Felix Breidenbach (Kunstakademie Dssseldorf), Alejandro Cerón (Dutch Art Institute Arnhem), Nicholas Hoffman (Staatliche Hochschule für Bildende Künste Städelschule Frankfurt am Main), Aurélie d’Incau (MAFAD  Maastricht), Jesuus, (AKV | St. Joost Den Bosch), Tim Löhde (Kunstakademie Düsseldorf), José Montealegre (Staatliche Hochschule für Bildende Künste Städelschule Frankfurt am Main), Ektor Ntourakos (AKV | St. Joost Den Bosch), Johanna Odersky (Staatliche Hochschule für Bildende Künste Städelschule Frankfurt am Main), OJAI (Gary Farrelly (Sint-Lukas Brussel) & Chris Dreier), Nadia Perlov (Staatliche Hochschule für Bildende Künste Städelschule Frankfurt am Main), Maria Gil Ulldemolins (PXL MAD School of Arts Hasselt), en Remko Van der Auwera (Sint-Lukas Brussel).

De tentoonstelling ontleent haar titel aan het raadspelletje ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’, waarbij kinderen aanwijzingen zoals vorm of kleur krijgen om te raden welke objecten ze in hun omgeving terugvinden, hetgeen het perceptievermogen evenals de vaardigheid om informatie te categoriseren oefent. Hoewel dit in de eerste instantie speelsheid en onschuld insinueert, evoceert I spy, I spy a little lie dat een louter begrip van het dominante discours geen toegang tot de waarheid impliceert, aangezien deze informatie gemanipuleerd wordt volgens politieke, raciale en consumentgerichte agenda’s. Om niet toe te geven aan een passief burgerschap waar we onszelf gereduceerd zien tot apathische toeschouwers, moet zowel individueel als collectief agentschap aangemoedigd en opgeëist worden.

Het idee van engagement door spel wordt in de tentoonstelling geactiveerd middels een scenografische interventie van het Italiaanse collectief Parasite 2.0, in het grafisch ontwerp van Roxanne Maillet (ERG Brussel), en verder bemiddeld in een educatief programma door Aurélie d’Incau.

Opening

13 DECEMBER 2017
18.00 – 22.00 uur

18.00 – 21.00 uur: Colonial Cocktails door Alejandro Cerón
19.00 uur: Office for Joint Administrative Intelligence (Gary Farrelly en Chris Dreier)
20.30 uur: Word of Daucus, World of Doubt door Nicholas Hoffman

 

Marres Currents
Dit is de vijfde editie van Marres Currents, een jaarlijkse tentoonstelling waarin opkomend curatoren uitgenodigd worden om recent afgestudeerde kunstenaars van kunstacademies in Zuid-Nederland, België en West-Duitsland samen te brengen. Op deze manier faciliteert Marres een platform voor jonge kunstenaars en curatoren, bijdragend aan een internationale infrastructuur voor talentontwikkeling.

 

Marres ontvangt structurele steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg.

I spy, I spy a little lie is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van het Mondriaan Fonds.