Marijn van Kreij – Nude in the Studio

30 juni – 9 september

In de zomer van 1955 verhuisde Picasso zijn atelier naar ‘La Californie’, een belle époque-villa van begin vorige eeuw, gelegen in de heuvels rond Cannes. De grote jugendstilramen en het uitzicht op de tuin met cactussen, eucalyptus- en palmbomen kwamen terecht in Picasso’s schilderijen. Deze interior landscapes, zoals Picasso ze noemde, tonen onvoltooide schilderijen en sculpturen, schildersmaterialen, muziekinstrumenten en allerhande objecten die hij als rekwisieten gebruikte in zijn werk.

De afgelopen jaren heeft Marijn van Kreij gewerkt aan een serie tekeningen en schilderingen waarvoor Picasso’s interior landscapes steeds model stonden. Reproducties in boeken vormen de aanleiding voor een nieuw scheppingsproces, waarbij de handeling van het tekenen en schilderen centraal staat. Van Kreij: ‘Ik maak het beeld leeg en tegelijkertijd vult het zich met nieuwe interpretaties.’ De kunstenaar is alleen in zijn atelier wanneer hij zich de beelden toe-eigent en eindeloos mogelijkheden tot variatie onderzoekt. Maar op zeker moment ontstaat de wens de ander er bij te betrekken. Het titelwerk van de tentoonstelling, Nude in the Studio, maakte hij samen met schoolkinderen uit het Japanse bergdorp Kamiyama.

In Marres presenteert Van Kreij honderden tekeningen en gouaches, van monumentale werken op dik aquarelpapier tot losse series op schetspapier, reclamefolders of ander drukwerk. Hij combineert deze werken met door hemzelf in elkaar geknutselde klankmobiles en een verzameling krukjes uit zijn atelier. In het historische huis Marres, met zijn intieme kamers en prachtige stadstuin, ontstaat als vanzelf de associatie met Picasso’s zomerse atelier aan de Middellandse Zee.