Een choreografie voor buikvet, een dans van navel en ribbenkast, de anatomie van een zucht…

De Duitse choreografe Katja Heitmann maakt met tien dansers een museum van de uitstervende lichamelijke beweging. Musea zijn bedoeld om de menselijke cultuur en geschiedenis te preserveren. Het is haast vanzelfsprekend dat ze dat doen in objecten, installaties en, af en toe, verhalen. Maar in die gestolde versie van ons leven ontbreekt de menselijkheid zelf. Zes weken lang, vijf uur per dag stellen de dansers en de choreografe zichzelf de bijzondere taak om daarvoor een nieuw museum te maken. Museum Motus Mori maakt bezoekers gevoelig voor de diepe menselijkheid die in het lichaam schuilt.

In choreografische beeldhouwwerken zoomt Heitmann in op de kleine menselijke motoriek en ontrafelt die in patronen, specifieke opeenvolgingen van structuren en schijnbaar eeuwigdurende loops. Er ontstaat een choreografie voor het sleutelbeen, een dans van navel, buikvet en ribbenkast, een frase voor hartslag en kniespier. Lichaamsdelen worden geïsoleerd, mechanisch bewogen, de heup gekanteld, het been omhoog getild, op een minutieus technische manier door de ruimte voortbewogen, waarbij elke bewegingsstap bedacht is. De fragmenten worden telkens op een andere manier met elkaar in de tijd en in verhouding geplaatst, waardoor onze waarneming wordt verscherpt en bevraagd.

Museum Motus Mori laat de bezoekers ervaren wat een museum van de menselijke beweging kan zijn. Dat gebeurt niet alleen door het ervaren van  de dansers zelf. De tentoonstelling bevat ook twee interviewruimtes waar bezoekers hun persoonlijke bewegingen aan het museum kunnen ‘doneren’. De partituur (notatie) van die bewegingen wordt getoond in de archiefkamer van de tentoonstelling. Zo ontstaat er een volledige cyclus van doneren, noteren en het tonen van een museum waarin elke spier een anatomische trigger is die de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan onderstreept.

Voor dit project, waaraan elke dag wordt gewerkt, verblijven de choreografe en haar team twee maanden in Maastricht.

Katja Heitmann
Katja Heitmann (1987, Duitsland) opereert op het snijvlak tussen dans en beeldende kunst, performance en installatie. In haar werk onderzoekt zij wat de mens beweegt in het huidige tijdsgewricht. In 2016 won Katja de Prijs van de Nederlandse Dansdagen. Het choreografisch werk van Katja Heitmann bestaat uit nadrukkelijke esthetiek, in scherp contrast met de menselijke feilbaarheid. Haar radicaal-minimalistische en hyper-vormgegeven beeldtaal confronteert de toeschouwer met een woeste zee aan inzichten. Een spanningsveld dat telkens opnieuw in haar werk naar voren komt.

Foto: Jan van Eijndhoven

 

Tickets
Museum Motus Mori is een levend archief van de uitstervende beweging. Om de bezoekers te spreiden over de dag, vragen we je onderstaand een tijdslot te reserveren voor je bezoek. Eenmaal binnen mag je zo lang blijven als je wilt (maximaal tot sluitingstijd).

Boek je tijdslot hier: koop ticket.

Je kunt ook een beweging doneren tijdens je bezoek, hiervoor meldt je je aan voor een interview.


Foto: Hanneke Wetzer

Bewegingsinterview
Wil je een beweging doneren? Daar zijn we enorm blij mee! Om het archief van bewegingen uit te breiden, nemen de dansers interviews af van bezoekers die zich daarvoor hebben opgegeven. De dansers zullen de geïnterviewde vragen stellen over alledaagse houdingen en hen ook vragen deze houdingen voor te doen. Naar aanleiding van het gesprek maken de danser notities en belichamen vervolgens jouw gedoneerde beweging in de tentoonstelling.

Wil je meedoen? De duur van een interview is ongeveer 30 tot 45 minuten. Omdat de interviews een onderdeel zijn van de tentoonstelling kunnen deze worden bijgewoond door andere bezoekers. Je bent van harte welkom om deel te nemen!

Aanmelden voor een interview kan via deze link: Museum Motus Mori Interview.

Museum Motus Mori is ontwikkeld door Katja Heitmann / This is not a show in coproductie met Marres – huis voor hedendaagse cultuur en DansBrabant met wie Katja Heitmann in een meerjarig traject samenwerkt.

Met dank aan
Dit project wordt financieel mogelijk gemaakt door het BankGiro Loterij Fonds, Fonds 21, Fonds Podiumkunsten, de Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Tilburg.

Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur ontvangt structurele steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht.