Een choreografie voor het sleutelbeen, een dans van navel, buikvet en ribbenkast, de anatomie van een zucht… De Duitse choreografe Katja Heitmann (1987) gaat met haar dansers voor Marres een fysieke tentoonstelling maken. Museum Motus Mori; een museum voor de uitstervende beweging.
Katja is gefascineerd door het efficiëntie-denken. Voortschrijdende technologie stelt de mens in staat haar leefwereld verregaand te ‘optimaliseren’. Zal de mens uiteindelijk zichzelf optimaliseren? Wat betekent dat voor het menszijn?
Katja denkt dat bepaalde – menselijke – bewegingen ‘met uitsterven bedreigd’ worden. Bewegingen die nutteloos zijn of niet efficiënt zullen in onze controlemaatschappij langzaam maar zeker verdwijnen. Wat zijn de bewegingen die de mens tot mens maken? Kan men die menselijke beweging bewaren?
Zes weken lang, vijf uur per dag, gaan tien dansers de uitdaging aan om uitstervende bewegingen te preserveren. Elke dag vertalen ze die via choreografische sculpturen in hun lichaam. Ze zoomen in op de menselijke motoriek en ontrafelen die in anatomische patronen, structuren, schijnbaar eeuwigdurende loops. Ze blijven bewegen, ze blijven zoeken, elke dag opnieuw…
Als bezoeker wordt je uitgenodigd, om de dansers gedurende deze zes weken te volgen in deze – letterlijk – continue voortbewegende expositie. Kom gerust vaker terug.
Voor het project Motus Mori wordt samengewerkt door Stichting This is not a show/ Katja Heitmann, Marres Huis voor Hedendaagse Cultuur, STRP Art & Technology Festival, tanzhaus NRW en DansBrabant.

Bio

Katja Heitmann (1987, Hamburg/DE) verkent de grensvlakken van dans, beeldende kunst, performance en installatie. Met haar team creëert Katja performance-installaties en theatrale tentoonstellingen waarin het ambigue vraagstuk ‘Wie (of wat) beweegt wie’ wordt verkend. In 2018 startte Heitmann het nieuwe project RealReality, dat bewegingen die dreigen uit te sterven onderzoekt en conserveert. RealReality is een langetermijnproject (2018-2020) bestaande uit doorlopend onderzoek met meerdere presentatieformats, waaronder een choreografische TED-talk, mobiele bewegingslaboratoria, veldonderzoek met verschillende groepen mensen, grote bewegingstentoonstellingen, en stadsrituelen. In de herfst van 2019 installeren Katja en haar team hun eerste grootschalige Movement Museumin Marres, waarin de groeiende verzameling bedreigde menselijke bewegingen wordt gepresenteerd. Ze gaf een voorproefje van wat er komen gaat in een uitzonderlijke sessie van de Marres-serie Training the Senses (Skins, oktober 2018). Klik hier voor een indruk daarvan. In 2016 ontving Katja de Prijs van de Nederlandse Dansdagen voor uitmuntend choreografisch talent.