We denken doorgaans aan natuur als iets dat buiten onszelf ligt, als een brede verwevenheid van dingen die stilletjes onze acties en observaties ondergaan. Maar wat als we onszelf als onderdeel zien van een omgeving die ons ervaart, net zo goed als deze door ons wordt ervaren? Wetenschappers vinden steeds meer bewijs van communicatienetwerken – relaties tussen planten, dieren en mensen –  waarvan slechts enkelen van ons zich bewust zijn. Planten communiceren een aanval van rupsen aan andere planten, die daarop meteen chemisch verdedigingsgif produceren. Bomen communiceren met elkaar via hun wortels. Zelfs mensen lijken te communiceren in een zintuiglijke omgeving waaraan gelijktijdig ook planten en dieren deelnemen. Natasha Myers verkent de “affective ecologies” die vorm krijgen tussen planten en mensen. Espen Sommer Eide volgt het zintuiglijke gedrag van dieren. Thought Collider onderzoekt de relatie tussen geur en gedachteprocessen door moleculen te traceren die betrokken zijn bij de verspreiding van ziektes.

Natasha Myers (geb. 1974) is Associate Professor aan de afdeling Anthropologie van York University, organisator van de werkgroep Politics of Evidence, directeur van het Plant Studies Collaboratory, co-organisator van Toronto’s Technoscience Salon en medeoprichter van het Write2Know Project. Haar eerste boek won de 2016 Robert K. Merton Prize van de American Sociological Association in de categorie Science, Knowledge and Technology. Rendering Life Molecular: Models, Modelers, and Excitable Matter (Duke UP, 2015) is een etnografie van een interdisciplinaire groep wetenschappers die op moleculair niveau levende materie tot stand brengt. Myers’ huidige projecten omvatten onderzoek naar kunst en wetenschap op het gebied van zintuiglijke ervaringen en bewustzijn van planten, politieke en esthetische aspecten van tuinomheiningen in het tijdperk van klimaatverandering, en meest recentelijk een langlopende etnografie die experimenteert met ecologisch bewustzijn in kunst met betrekking tot een eeuwenoude eikensavanne in een groot stadspark in Toronto. “Becoming Sensor”, haar onderzoekssamenwerking met de prijswinnende danser en filmmaker Ayelen Liberona, is hier te zien:

Espen Sommer Eide (geb. 1972) is een muzikant en kunstenaar uit Tromsø die momenteel in Bergen woont en werkt. Met de projecten Alog and Phonophani en een reeks aan werken uitgebracht op het label Rune Grammofon bevindt hij zich onder de meest prominente vertegenwoordigers van experimentele elektronische muziek uit Noorwegen. Hij had de solotentoonstellingen Dead Language Poetry in Bergen Kunsthall (2013) en The Weed Archive in Nikolaj Kunsthal (2015). Eide was ook betrokken bij een serie kunstprojecten rondom onderwerpen met betrekking tot de Barentsz- en poolregio’s van Noord-Noorwegen en Noord-Rusland, waaronder projecten in opdracht van het Neiden museum (‘Language Memory’), de Universiteit van Tromsø (‘Material Vision – Silent Reading’) en Dark Ecology (Sonic Acts).

Thought Collider is een kunst-, design- en onderzoekspraktijk die metabolische processen, lichamen en ruimten onderzoekt. Mike Thompson (VK, 1981) en Susana Cámara Leret (SP, 1982) realiseren experimenten en procesgebaseerde kunstwerken die verschillende media omvatten, en waarin ervaringsgewijs inzichten worden opgedaan vanuit het anekdotische of het absurde: geleefde ervaringen die de norm bevragen door tegen de ding-achtige aard van organismen, objecten en plaatsen in te gaan. Hun werk krijgt gestalte in de vorm van actieve workshops, lezingen en tentoonstellingen met vaste samenwerkingspartners, waaronder het Laboratorium voor Entomologie van Wageningen University Research Centre en International Flavours & Fragrances.

2018

2017

2016