The Unwritten onderzoekt verschillende manieren waarop kunstenaars omgaan met het begrip geschiedenis. Zij documenteren persoonlijke narratieven en reconfigureren collectieve narratieven door toevoeging van stille episodes, verrassende voorgeschiedenissen waarvan we weten dat ze hebben bestaan. Met werken van Adela Babanova, Zachary Formwalt, Annie Kevans, Gert Jan Kocken, Carlos Motta, Óscar Muñoz, Song Ta, Koki Tanaka en Günter K.‘s ‘Margret’ collectie.

Verzwegen moord, weggestopte liefde, bevlekte onschuld en gefrustreerde idealen vormen het materiaal voor een reeks diepzinnige, komische, verdrietige en meeslepende geschiedenissen van Adela Babanova, Zachary Formwalt, Annie Kevans, Gert Jan Kocken, Carlos Motta, Óscar Muñoz, Song Ta, Koki Tanaka en Günter K.‘s ‘Margret’ collectie.

Soms willen we dat we de geschiedenis anders hadden geschreven. Of ongeschreven hadden gelaten. Omdat het perspectief eenzijdig is, onrechtvaardig of wreed. We willen die geschiedenis ongedaan maken, omdat het een perspectief biedt dat we niet langer aanvaarden, of zelfs verafschuwen. Andere keren worden we geconfronteerd met geschiedenissen die nooit zijn verteld, omdat ze onbelangrijk geacht werden, zijn vergeten, onafgemaakt bleven, of ingehaald werden door andere perspectieven.

The Unwritten is gewijd aan deze vergeten en onvoltooide verhalen. Ze wekt heimwee naar een verloren wereld, ontlokt woede bij aangedaan onrecht, euforie bij datzelfde onrecht ongedaan gemaakt, veroorzaakt ontzetting bij een verkeerde afslag en opluchting bij een goede.

Annie Kevans, Boys, Adolf Hitler, Germany, 2004. Courtesy Saatchi Gallery, London. Adela Babanova, Return to Adriaport, 2013. Courtesy of the artist. Zachary Formwalt, In Place of Capital, 2009. Courtesy of the artist. Carlos Motta, Nefandus, 2013. Courtesy of the artist. Margret, 7 December, 1970, Günter K.’s ‘Margret’ collection. Courtesy Delmes & Zander / Galerie Susanne Zander.