Het kunstenaarsduo Sander Breure & Witte van Hulzen bevolkt in de theatrale tentoonstelling The Floor is Lava Marres met sculpturen en geboetseerde portretten van mensen in alledaagse omgevingen. De figuren zijn gemaakt van allerlei materialen zoals klei, textiel en hout. Ze hebben expressieve gezichten, maar zijn verder schetsmatig opgezet met stokbenen, halve torso’s en hangende lappen textiel. De gezichten lijken maskers, los van de lichamen waardoor ze worden ondersteund. Ze leunen tegen een wand, zitten op van bijeengeraapte materialen samengestelde stoelen, staan voor een loket, of wachten op een arriverende trein. Het zijn toneelspelers op zoek naar een voorstelling. Tegelijkertijd vormen ze composities van identiteit, dat vluchtige moment van stilstand in een wereld die in voortdurende beweging is. De premisse hierachter is dat mensen altijd een rol spelen, in elke omgeving anders, met specifieke karaktertrekken en lichaamstaal.

De titel is ontleend aan een kinderspel waarin deelnemers op afroep onmiddellijk hun voeten van de vloer moeten halen en een houding aannemen, alsof ze versteend zijn in standbeelden. Het vloeibare karakter van de vloer suggereert hier een extra betekenis van een wereld waarover we geen controle hebben, van gedeelde normen die vervagen en een toekomst die onzeker is. De figuren bevolken het podium dat overblijft wanneer alle vaste waarden zijn verdampt.

 

Bio
Sander Breure en Witte van Hulzen wonen en werken beiden in Amsterdam. Breure studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium, Den Haag, en Van Hulzen behaalde zijn diploma bij ArtEZ in Arnhem. Hun multidisciplinaire praktijk is gebaseerd op onderzoek naar de lichaamstaal en de interpretatie ervan. Hun werk was te zien in solo- en groepspresentaties in binnen- en buitenland, waaronder MACBA Barcelona en Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam in 2018, Centraal Museum Utrecht in 2017, Contour 7, de biënnale voor het bewegende beeld, Mechelen, in 2015 en het Stedelijk Museum Amsterdam in 2014. Ze waren residents bij CCA Zamek Ujazdowski, Warschau in 2015; bij de Foundation of the Arts NYFA, New York in 2012; bij Hangar in Barcelona, ​​2010; en Platform Garanti in Istanbul, 2009. In 2016 en 2017 namen ze deel aan het residentieprogramma van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hun werk werd bekroond met de Charlotte Köhlerprize in 2018, de hoofdprijs op het Seoul New Media Festival in 2016, de René Coelho-prijs en de TENT Academy Award in 2009.