Locatie: Kunstkwartier 6211, Misericordeplein, Maastricht
Tijd: 8 – 10 PM
Entree: 5 euro / Studenten 3 euro

Met Anna Harris en Peggy Olislaegers

Al onze cognitieve vermogens hebben een herkenbare bron. Taal, rekenen, muziek – we leren het op school, van onze ouders of leeftijdsgenoten in een pedagogisch ritme van kleine, incrementele stappen. Maar hoe trainen we onze zintuigen? Je zou kunnen zeggen dat we kleuren zien aan de hand van bestaande conventies over wat blauw, rood en groen is. We ontwikkelen onze smaak door te proeven en te praten over smaken in wijnproeverijen of smaaktests met verschillende soorten olijfolie. Zintuigen zijn ambachten in de zin dat je ze alleen door te oefenen kunt leren beheersen. En toch kunnen we er niet precies de vinger op leggen waar en hoe we met ons lichaam leren. Of wel? In deze sessie beginnen we met een fysieke warming-up om de zintuigen te stimuleren. Peggy Olislaegers bespreekt methoden die worden gebruikt om artistieke kwesties op fysieke wijze te bestuderen en manieren waarop dansers hun ervaringen opslaan. Anna Harris behandelt de verschillende bronnen die we gebruiken om vandaag de dag zintuiglijk bewustzijn te onderwijzen en te leren, van kookboeken en geur- en proefdozen voor wijn tot workshops mindfulness en de lessen die artsen krijgen om hun zintuiglijke vaardigheden te trainen om patiënten te onderzoeken.

 

Peggy Olislaegers

Peggy Olislaegers (1966) is onlangs benoemd tot artistiek partner van Rambert, het Britse nationale dansgezelschap in Londen. Na haar formele opleiding aan de Dansacademie Tilburg deed Peggy Olislaegers brede ervaring op als regisseur en –dramaturg in dans-, theater- en muziekproducties. Ze produceerde drie minuten durende opera’s (Yo-Opera Festival 2007), was een van de choreografen van Kamp Holland (theatergezelschap Orkater 2008) en produceerde en regisseerde werk van componist Harry de Wit (Red Sound Festival 2009). Olislaegers was oprichter van het Europese project Act Your Age (2011-2014) en een van de leidende mentors van het Europese project Performing Gender (2013-2015). Van 2010 tot 2016 was ze directeur van festival de Nederlandse Dansdagen.

Anna Harris 

Anna Harris (Australië, 1977) studeerde eerst geneeskunde en later antropologie. Tegenwoordig werkt ze als onderzoeker, waarbij ze zich richt op technologische medische praktijken, voornamelijk met betrekking tot kwesties omtrent zintuigen, belichaming en onderwijs. Eerder werkte ze als onderzoeker aan de Universiteit van Maastricht, de University of Exeter en de University of Melbourne, en was ze gastonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, McGill University, RMIT, de Brocher Foundation en het Max Planck Instituut voor de Geschiedenis van Wetenschappen. Haar werk wordt gepubliceerd in wetenschappelijke vakbladen, kranten, haar eigen blog en blogs van anderen. Daarnaast is ze coauteur van het boek CyberGenetics dat binnenkort verschijnt.

 

Anna Harris (1977) was first trained as a doctor, then an anthropologist, in Australia. She now works as a researcher, studying technological medical practices, especially concerning questions of the sensory, embodiment and learning. She has held research posts at Maastricht University, the University of Exeter and the University of Melbourne, and has been a visiting researcher at the University of Amsterdam, McGill University, RMIT, Brocher Foundation and the Max Planck Institute for the History of Science. Her work appears in academic journals, newspapers, her own and others’ blogs and she has co-authored an upcoming book called CyberGenetics.

Training the Senses is part of Marres’ long-term program devoted to the Senses. The program consists of exhibitions, walks, workshops, and presentations in which Marres examines artistic practices, bodily reflexes, mental states, and conditions including hallucination, depression, anxiety, love, and remembrance.
Thanks to:
Maastricht University
Ike Kamphof
Joeri Bruyninckx
Anna Harris
Rob van Duyn
Arie van der Lugt
Emilie Sitzia
Annelies Jacobs

2018

2017

2016