Datum: 30 maart
Tijd: 19:00 – 21:00 uur
Met: Gijs Frieling & Aukje Dekker
Locatie: Marres, Capucijnenstraat 98 Maastricht

Schilderkunst is zo overduidelijk een visueel fenomeen dat we deze slechts zelden ervaren als een oproep voor zintuiglijke activiteit. In plaats van naar aanleiding van schilderijen te handelen, lezen we ze en proberen we ze te doorgronden. We overpeinzen thema’s en betekenissen. We bespreken expressie, gebaar, emotie en zelfs de regels van representatie. We ruiken, betasten of likken de verf niet. We laten onze lichamen de verfstreken niet volgen. Slechts zelden gaan we liggen om tot nieuwe perspectieven te komen. We imiteren geen figuren of dieren in schilderijen. Schilderijen zijn dus radicaal afgescheiden van lichaamsbeweging en algehele zintuiglijke ervaring. Waarom eigenlijk? Men zal zeggen dat we het lichaam niet nodig hebben om schilderkunst te waarderen. Vandaag onderzoeken we het tegenovergestelde.

 

Biografieën

Gijs Frieling (1966) werd opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie (1986-1991) en de Rijksakademie (1994-1996), beide in Amsterdam. Hij won in 1994 de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst, in 1999 de Prix de Rome en in 2009 de Cobra Kunstprijs. Frieling maakt permanente en tijdelijke muurschilderingen die verwant zijn aan ornamentele en decoratieve tradities. Van 2006 tot 2010 was hij directeur en hoofdcurator van het Amsterdamse kunstenaarsinitiatief W139. Momenteel werkt hij als kunstadviseur van de Rijksbouwmeester. Hij is lid van de Raad van Toezicht van het Mondriaan Fonds en jurylid van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Gijs Frieling leidt de kolossale muurschildering-tentoonstelling The Painted Bird in Marres.

Aukje Dekker (1983) is een beeldend kunstenaar opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie, het Sandberg Instituut (2002-2006), beide in Amsterdam, en Central Saint Martins in Londen (2006-2008). Ze was medeoprichter van het Eddy the Eagle Museum, dat een tegendraadse, onverschrokken en wilde verzameling biedt van tentoonstellingen en initiatieven door allerlei soorten makers, kunstenaars en onschuldigen. Haar werk is tentoongesteld in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Rusland en Japan. Haar meest recente project Sociëteit Sexyland (2016) werd ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Wat is Training the Senses?

Kennis wordt niet alleen visueel op school verworven, via taal en lesboeken. We leren met al onze zintuigen, door middel van luisteren, proeven, ruiken en aanraken – en zelfs door onze intuïtie te gebruiken. In Training the Senses verkennen en ontdekken deelnemers een nieuw vocabulaire voor al hun zintuigen en nieuwe manieren om ervaring te delen en kennis te verwerven. Training the Senses is een doorlopende serie van Marres, waarbij een indeling tussen de sprekers/performance en het publiek wordt vermeden. Iedereen is welkom om mee te doen.

2019

2018

2017

2016